fbpx

Autisme en hoe je ermee om kunt gaan

Prikkelverwerking bij autisme heeft specifieke redenen

Prikkelverwerking, stress en angsten zijn de grootste problemen die ik heb door mijn autisme. Daarom vind ik het belangrijk dat ik voldoende rust heb en niets hoef te doen. Hiermee voorkom ik overprikkeling en dat is vaak mijn grootste probleem geweest. Zintuigelijke prikkelverwerking bij autisme heb ik zelfs een eigen richtlijn voor gemaakt.

Angsten en nare gevoelens van anderen, die ik overnam, waren mijn grootste probleem. Daar deel ik straks een zeer waardevolle video over. Hiermee ben ik in één klap van veel lichamelijk stress, angsten van anderen en onnodige prikkels af.

Daarna kan ik veel beter op een goede manier voor mezelf zorgen en andere prikkels verwerken. Ik nam de tijd om te analyseren wat een overheersende prikkel met me doet, waarom die er is en hoe ik ermee om wil gaan. Vaak zette ik die om in een gezonde gewoonte en leg ik het nu hier uit.

Nu ik dit verhaal zo maak besef ik dat een nieuwe gewoonte opbouwen best wel moeilijk was. Een overprikkeld zintuig betekent in mijn ogen een te sterke focus op één of meerdere details. Ik had te weinig balans en hoe ik die balans en rust maak staat in deze blog.

Zintuigelijke prikkels regelen mijn balans en rust

Eerder kon ik helemaal gek worden van al die zintuigelijke prikkels. Ik had er vette stress door en daarom heb ik ze onderzocht bij mezelf. Ik kan onder andere last hebben van dingen die ik zie, hoor, ruik, voel en proef. Als ik regelmatig ergens last van heb, dan wil ik een gewoonte van mezelf veranderen. Dan voel ik direct meer balans.

Bij mijn weten is het kermisfenomeen hier erg bekend om. Al die onophoudelijke en felgekleurde lichten, harde muziek, geuren (en smaken) bij al die eettentjes. Alle zintuigen worden hierin overprikkeld. Ik hou niet van dit soort verhalen en ik zoom liever in, per zintuig.

Overprikkelde ogen zeggen veel

Als ik last heb van wat ik zie, dan focus ik me te veel op details in mijn omgeving. Een berg met afwas of overal kleine stofdeeltjes. Ik werd er helemaal gek van; ik miste een gewoonte om dagelijks een paar minuten mijn huishouden te doen. Nu gedraag ik me naar mijn hoofdzaken en word ik rustig als ik mijn huishouden doe.

Een ander voorbeeld gaat over vertrouwen maken. Ik vind overprikkelde ogen namelijk ook te veel zelfstandigheid. Ik miste een gezonde gewoonte om regelmatig onder de mensen te komen. Ik zag te weinig familie en vrienden.

Echt overmatig veel horen betekent te veel comfortzone

Ik kwam hier achter omdat ik last kreeg van wat ik hoorde bij mij thuis, zoals het tekeer gaan van mijn te oude vriezer. Werkzaamheden in of buiten mijn flatgebouw waren ook een groot struikelblok. Ik voelde me thuis helemaal niet fijn.

Ik had een negatieve gewoonte om dingen uit te stellen, omdat ik niet durfde. Ik miste een gewoonte die me helder liet denken en in actie te komen, bij wat ik dacht. Ik wist niet waar ik tegenaan liep, omdat ik er nooit verhalen over schreef. Ik vroeg me achteraf ook nooit af hoe dingen zijn gekomen.

Veel ruiken vraagt meer focus op eten

op een gezellige manier met andere mensen te eten. Lekker en gezond eten brengt me namelijk ook in balans

Een zintuig waar ik zelden last van had heb ik nu meer last van. Eerst had ik alleen maar last van mijn neus en reuk als ik onderweg was en mijn hooikoorts opspeelde. Ik vergat wat ik nodig heb en dat is lekker rustig alleen thuis zijn.

Nu ik geleerd heb lekker rustig alleen thuis te zijn en nu krijg ik hier ook hier last van overheersende geuren, zoals van geurkaarsen. Terwijl veel mensen ze amper ruiken. Hoe meer ik op mijn smaakbeleving ging letten, hoe meer vrede ik kreeg met andere geuren.

Daarom vergelijk ik dingen dus met vroeger. Elke verandering vind ik namelijk groei. Vroeger at ik vaak twee boterhammen met kaas uit de magnetron. Dat vond ik heerlijk. Nu vind ik iets veel smaakvollers heerlijk. Eén snee brood, volledig bedekt met kaas, tomaat en zelfs met himalayazout, paprikapoeder en grill mix. 

Ik wil nu ook vaker bij mijn familie gaan eten. Even lekker gezellig en smaakvol dineren of gewoon lunchen, want ook dat doe ik steeds vaker met vrienden. Tijdens deze maaltijden ben ik ook steeds wat meer aan het letten op mijn lichaam, die snel overprikkeld raakt.

Lichamelijk gevoel is voor mij het meest essentieel

Hier zit mijn grootste overprikkeling in. Soms voel ik ineens hoe moe ik ben. Mijn lichaam lijkt dan in één keer erg moe. Vaak zijn dit alleen maar nare gevoelens van anderen. Daarom deel ik graag deze zeer waardevolle YouTube video waarin ik een trucje laat zien wat ik hiermee doe. Ik geloof dat dit trucje voor iedereen geldt.

Bij mijn ouders en zusje heb ik bijna altijd. Ik raak overprikkeld door alle gevoelens die zij beleven, dus ik kan niet te lang bij ze zijn. Meestal houdt het op na een uurtje of vijf samenzijn. Vaak is dit in combinatie met een lekker geurige maaltijd bij mijn vader of moeder, want lekkere en gezonde dingen eten brengen me altijd in balans.

Smaak brengt me in balans, dus ik eet steeds vaker en smaakvoller

Lekker en gezond eten kan me dus goed balanceren, maar dat heb ik niet altijd nodig gehad. In mijn jeugd kon ik namelijk een half brood per dag eten. Ik had geen last van die grote hoeveelheid aan snelle koolhydraten. Die zijn op een gegeven moment uitgewerkt en dan heb ik veel energieverlies.

Ik ben blij dat ik me verdiept heb in een gezond voedingspatroon en die heb ik me als gewoonte aangeleerd. Dus nu eet ik vijf keer per dag: kwark, yoghurt, noten, cräckers of brood en meestal wat simpele groenten uit de vriezer, met wat vlees. Hier voeg ik regelmatig wat aan toe, maar toch zit er weinig variatie in, dus ik eet ook bij anderen.

Als ik daar veel interessante gesprekken heb gehoord of heb gehad, dan doe ik thuis ook nog wel eens de gratis grondingsmeditatie van Irene Langeveld. Dan verwerk ik bewust de informatie, slaap ik rustiger en heb ik meer zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen hebben vind ik leuk

Mijn basis is autistische intuïtie en die maakt voor mij meer zelfvertrouwen. Hoe meer ik daar van heb, hoe minder last ik heb van stress, angsten en prikkels. Dus ik neem extreem kleine stapjes, zoals met deze blog. Later kreeg ik inspiratie voor dit e-boek. Ik geloof dat die ook jou inzichten geeft in jouw uitgebreide basis, voor meer zelfvertrouwen.

Conclusie

Rust in mijn lichaam en voeding zijn dus mijn belangrijkste balansmiddelen tegen overheersende prikkels. In deze YouTube video deel ik wat oefeningen die me goed mijn lichaam laten voelen en waardoor ik meer rust ervaar. Er komt altijd wat in me op, waardoor ik niet onderprikkeld kan raken.

Al deze gezonde gewoontes zou ik nooit hebben aangeleerd als mijn autistische intuïtie me niet naar Matthew Verduyn Lunel zou hebben geleid.

Hij steunt mij enorm en ik hem. We mogen alles bij elkaar kwijt. We zijn dankbaar voor elkaar, want we willen hetzelfde bereiken: (autistische) mensen naar de basis brengen. Hij voor het lichaam en ik voor het hoofd.